Top Module Empty
powered_by.png, 1 kB
FORUMET - Det gamle
Kawasaki Z1300 Forum for alle
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.
Glemt passord?
_GEN_GOTOBOTTOM Legg inn svar Foretrukket: 0
TRÅD: Sv:Momentnøkkel
#355
Helge ()
Ikke pålogget
Momentnøkkel 24/05/2009 19:31  
Hjelp! Jeg er ikke fornøyd med mine 2 momentnøkler; en med fjær og en med olje. De gir ikke samme verdier. Har noen gode erfaringer med noen så oppgi type og hvor man kan kjøpe de! Det finnes flere momentnøkler og jeg vil ikke ha en feil nøkkel.
Helge Z1300 1979A1 - Den 5. Z1300 i Norge
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#356
500AMM ()
Ikke pålogget
Sv:Momentnøkkel 26/05/2009 20:56  
Hei.

Anbefaler den typen som knepper ved oppnådd moment. Man burde ha en liten og en stor momentnøkkel som overlapper hverandres momentskala. De fleste maskinvareforet ninger selger jo slikt, men det er som regel industrikvalite t og nokså dyre saker.

Det aller viktigste er at de viser nogenlunde riktig. Dersom de ikke er kalibrert burde de sjekkes opp mot andre momentnøkler som er kalibrert.

Selv om det anbefales å trekke mesteparten av bolter med riktig moment, så er det strengt tatt ikke så ofte man trenger det - forutsatt at man har skrudd en del fra før. Finnes kanskje noe å få lånt også for å få tatt de viktigste boltene. Jeg ville også sjekka hva Biltema har.


-arnt-
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#358
Helge ()
Ikke pålogget
Sv:Momentnøkkel 27/05/2009 08:39  
Jeg skrur endel selv, så jeg må ha min egen. De jeg har nå er kjøpt hos Clasolson og Bilxtra. Prisen taler nok for kvaliteten i denne sammenheng. kr 298 og kr 111. En av de er med "klikk", dvs. en oljemomentnøkke l. Den andre er en "fjærnøkkel". Kalibrering er en viktig sak ja, men koster nok mer enn en ny. Ingen av de er tilfredsstillen de pga. for liten skala, delvis defekt skralle og ikke samsvar med hverandre. Total score: dårlig kvalitet. At du nevner biltema overrasker meg Arnt..... Jeg sluttet for 10 år siden å handle harde saker der, eksempel på dårlig erfaring er bl.a. skraller med hele 10 års garanti som ikke kan brukes mer enn 1 år (det er jo langt å kjøre for å bytte den jæ.... skralla), for lite herda stål av skrutrekkere, skiftenøkler som ikke holder fast m.m.. Jeg vil fraråde kjøp av verktøy der. Har du noen tips om noen gode merker av momentnøkler?
Helge Z1300 1979A1 - Den 5. Z1300 i Norge
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#359
500AMM ()
Ikke pålogget
Sv:Momentnøkkel 27/05/2009 15:41  
Hei.
Ikke særlig fornøyd med Biltema du nei. Jeg har ingen erfaring med verktøy fra Biltema fordi jeg kjører konsekvent industrikvalite t på det meste. En ting er styrke og annen ting er også passform og toleranser. Skruing for min del er ikke bare en nødløsning men også mye hobby, så jeg gidder ikke besudle det med dårlig verktøy. Men Biltema er faktisk greit nok på en god del andre ting, så det var vel mest en økoniomisk tanke som slo meg. (..uten at jeg hadde noe tro på det selv egentlig..)

Jeg har ingen momentnøkler selv, får alltid lånt kalibrerte nøkler når jeg trenger det. Har ingen forslag på merker, så kontakt en maskinvareforet ning. Kanskje vi kunne finne en som gir klubben litt spons på verktøykjøp også? Finner jeg noe bra så melder jeg selvfølgelig i fra.

-arnt-
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#362
Helge ()
Ikke pålogget
Sv:Momentnøkkel 28/05/2009 09:54  
Det ble "Jonnesway" momentnøkkel til 1000kr og dekker fra 40NM til 200NM. Det er mutrene i ventiltoppen som denne er tiltenkt. De andre skruene på dekslene skal jo tiltrekkes med bare 15-35 NM så da bruker jeg fingerfølelsen. Mener å huske at mutrene i ventiltoppen er litt mer enn 40NM (sjkkes i boka før tiltrekking). Det er livstidsgaranti på vertøy fra Jonnesway.

Den nye momentnøkkelen er nå benyttet med nytelse. Den gamle ga klikk på 20NM der den nye ka klikk på 40NM.
Helge Z1300 1979A1 - Den 5. Z1300 i Norge
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
_GEN_GOTOTOP Legg inn svar
Forumløsning : FireBoard
© 2024 Kawasaki Z1300 Club Norway - Organisasjonsnr 986782109 - En alenestående og spisset motorsykkelklubb!
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.