-----------KLUBBEFFEKTER-----------




Tskjorter og hansker!

powered_by.png, 1 kB
STARTSIDEN arrow FORUMET
Kawasaki Z1300 Forum for alle
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.
Glemt passord?
_GEN_GOTOBOTTOM Legg inn svar Foretrukket: 0
TRÅD: forgasser problem
#801
forgasser problem 10/11/2011 19:54  
Har kjøpt en 81 mod Z 1300, importsykkel.Se r ut til at den har vært lagret i veldig mange år,en del rust alt må fornikles på nytt. Motor starter går jevnt, men fikk problem med tomgang skruer, alle 6 satt bom fast. Har borret opp og fått ut alle, men på 2 av dem skadet jeg gjenger, finns det noen som vet noe om det finns gjengetapp hvilken gjenge stigning/ dia på disse. Uansett har noen en god ide om det er mulig å reparere dette. Hadde tenkt å få motor til å fungere før sykkel demonteres.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#802
Vabis ()
Ikke pålogget
Sv:forgasser problem 10/11/2011 23:00  
Ups, de seks skruene du har borret ut er blandingskruene og de har ikke noe med tomgangen å gjøre. Disse er normalt plombert, men det kan vel hende at noen har forsøkt å justere på litt ekstra bensin en eller annen gang. MCG har vel slike dysenåler, men er gjengene i gasserkroppen ødelagt så må du enten prøve å få satt inn nye løsgjenger (vanskelig når de er så vanvittig små) eller ha en ny gasser. Lykke til med sykkelen.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#804
Sv:forgasser problem 11/11/2011 15:24  
Blombering var brutt ja, disse blandingsskruer har med tomgangen å gjøre, det går kanal rett fra flottørhus til skruen,der justeres mengde bensin til et lite hull foran spjell i forgasser. Bensinmengde i forhold til luft motoren får med spjell nesten helt lukket.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#805
Vabis ()
Ikke pålogget
Sv:forgasser problem 11/11/2011 22:21  
I følge verkstedhåndbok a er dette skruene til blanding mellom luft og bensin, disse skal skrues helt inn og så en og en kvart omdreining ut igjen. Da skal blandingen være korrekt, men det har vist seg at en og en halv runde ut gir en mykere og bedre kjørbar sykkel da den da ikke går så magert. Tomgangen justeres med det store rattet mellom gasserne.
Ta kontakt med Helge så får du verkstedhåndbok a på en CD. Den er gull verdt.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#806
Sv:forgasser problem 12/11/2011 09:08  
Yes er nok enig delvis enig med deg, med rattet åpner du på spjeld men da slipper du bare litt mer luft inn forbi spjeld, hovedventurier er ikke i drift før du åpner mer, den lille luftmengden som trengs på tomgang går igjennom blandingskruen, skruen sitter på topp av forgasser så bensin renner ikke her, spissen på skruen hindrer venturivirkning under fart, vakumet foran spjeld suger bensin opp når spjeld er lukket på tomgang. Hvis vi leser litt i den dype skriften finner vi også denne blandingskrue omtalt som akselrasjonsdys e, motor skal justeres med litt fet blanding her, dette overskuddet av trengs for å hindre lugging når du åpner for akselrasjon, så hoveddyse kommer i gang, her er jo ingen akselrasjonspum pe som hjelper til.
Savner fremdeles noen som har gjengelære på plass, må ha stigning på gjenger for å bestille tapp.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#807
Vabis ()
Ikke pålogget
Sv:forgasser problem 12/11/2011 09:38  
Om du fikk ut en av spissene hel så kan vel sikkert en større jernvarehandel hjelpe deg med stigning og gjengetapp.

Ta eventuelt kontakt med Bertil Rønning (Kawasaki- doktor) på tlf: 90992689.
Bertil kan dette her.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#808
Sv:forgasser problem 12/11/2011 14:46  
Takker skal prøve å ringe. Har prøvd å finne stigning selv, dia er 5mm ca 25 gjenger på 10mm, så det må være stigning på ca 0,04 mm.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#813
Sv:forgasser problem 14/11/2011 16:17  
Diameter er 5 mm stigning 0,5 mm, har fått lovnad om en som kunne levere. Venter spent
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#815
Vabis ()
Ikke pålogget
Sv:forgasser problem 15/11/2011 20:55  
Det hørest bra ut.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#818
500AMM ()
Ikke pålogget
Sv:forgasser problem 16/11/2011 11:36  
Hei.

Dette må være den minste reparasjonen jeg har hørt om på 1300, altså rent fysisk.

Håper det går greit, blir spennende å høre om resultatet.

-arnt-
1985 Kawasaki Z1300 DFI
--- --- --- --- ---
'94 Mercedes-Benz E500 Limited
'92 Mercedes-Benz 500E, 6.0 AMG, König kompressor
.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#821
Sv:forgasser problem 17/11/2011 22:07  
Det gikk kjempebra, rett å slett fingerjobb, fikk renset opp gjenger til alle skruer. Hate nemlig å gi opp.Har begynt å sandblåse smådeler, noe skal inn til fornikling, noe lakkeres. Begynne å bli kaldt på fingrer, får dører til garage snart, litt bedring håper jeg.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#823
500AMM ()
Ikke pålogget
Sv:forgasser problem 18/11/2011 09:29  
Hei.

Bra at jobben går greit, moro å få til sakene.

Jeg ser du holder til i nærheten av Sørreisa, så du husker kanskje en kar som het Hofsøy som bodde der en gang?

-arnt-
1985 Kawasaki Z1300 DFI
--- --- --- --- ---
'94 Mercedes-Benz E500 Limited
'92 Mercedes-Benz 500E, 6.0 AMG, König kompressor
.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#825
Sv:forgasser problem 19/11/2011 10:10  
Ser ut til at det går rette vegen, blir vel noen snublinger til men det går over.
Vet 2 stk Hofsøy i søreisa, ene het Hugo og bor der enda, men Børge flytta til Tronheim for mange år siden, tror de kjørte sykkel begge to. Kjente de ikke men vet bare om dem.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#826
500AMM ()
Ikke pålogget
Sv:forgasser problem 19/11/2011 14:18  
Hei Oluf.

Børge og Hugo er brødre. Børge flyttet til heimplassen min på Malm i 1975, tror jeg det var, og bosatte seg der. Vi har vært beste MC kompiser siden den gang. Jeg er bosatt på Kongsberg så vi treffes en sjelden gang.

Du får bare stå på med mekkingen, mange gode råd å få både her på forumet og i de Svenske og Danske Z1300 klubbene.

-arnt-
1985 Kawasaki Z1300 DFI
--- --- --- --- ---
'94 Mercedes-Benz E500 Limited
'92 Mercedes-Benz 500E, 6.0 AMG, König kompressor
.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#827
Sv:forgasser problem 19/11/2011 14:34  
Hei

Et mulig offer som vil være med på treff i danmark
i mai

Roar
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#828
Sv:forgasser problem 24/11/2011 19:50  
Håper du ikke sikta hit når det gjelder Danmark, det bli for tøft for en gammel mann.
Det gikk ikke vegen med forgassere, Krangnes kunne ikke levere pilotskruer til forgassere, mente at det var så mange forsjellige dimensjoner på disse, de ga meg et godt tilbud på brukte (1700 kr), tok ikke sjangsen på å la de gå. Skal prøve å følge med på nett for å prøve å få tak i skruer, for å få de komplett igjen.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#829
Sv:forgasser problem 25/11/2011 17:38  
Hei

Du finner det du trenger her

http:// z1300.de/

Roar
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#850
500AMM ()
Ikke pålogget
Sv:forgasser problem 16/02/2012 15:50  
Hallo.

Hvordan går det med gasserne?

I tilfelle du fortsatt mangler deler så ligger det også litt forgasserdeler hos A1-MC i Danmark:
http://a1- mc.dk/ forside.asp? page=kawa&page2=kawa%20res
http://a1- mc.dk/Billeder/ 771.jpg

Ålreit fyr å handle med og delene er som vist på bildene.

-arnt-
1985 Kawasaki Z1300 DFI
--- --- --- --- ---
'94 Mercedes-Benz E500 Limited
'92 Mercedes-Benz 500E, 6.0 AMG, König kompressor
.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#851
Sv:forgasser problem 20/02/2012 19:56  
Satser på at forgassere jeg kjøpte hos Krangnes holder, må nok justeres opp.
Skal se på adressen i Danmark, har kjøpt repsett til bremser på ebay og funnet noen andre smådeler. Er litt usikker på hva jeg skal gjøre angående fornikling, leser at det ikke kan sandblåses før fornikling, men her er det en del rust, har slipt ned med flappdisk slipt over for hånd, sandblåste på nytt fikk en bra overflate, blir dette for grovt?
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
#852
500AMM ()
Ikke pålogget
Sv:forgasser problem 21/02/2012 15:30  
Hei.

Dersom du skal ha blank fornikling, så må du ikke sandblåse eller glassblåse først! Nikkelbelegget har kun noen mikron tykkelse, så overflaten blir høyglanspolert til samme finish - før det behandles.

Nikkelbelegget fyller altså ikke igjen ujevnheter i overflaten, så rustangrep o.l. må bort først. Mulig det går an å jevne ut porer med noe lodding/ sveising og sliping. Men du burde først sjekke med et forniklingsverk sted om hva slags tilsettmaterial e du kan bruke. Nikkelbelegget må ha like god vedheft over hele delen. Dette er ihvertfall hva jeg har blitt forklart.

-a-
1985 Kawasaki Z1300 DFI
--- --- --- --- ---
'94 Mercedes-Benz E500 Limited
'92 Mercedes-Benz 500E, 6.0 AMG, König kompressor
.
  Du må registrere deg og logge inn for å kunne skrive i forumet.
_GEN_GOTOTOP Legg inn svar
Forumløsning : FireBoard
© 2019 Kawasaki Z1300 Club Norway - Organisasjonsnr 986782109 - En alenestående og spisset motorsykkelklubb!
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.