Top Module Empty
powered_by.png, 1 kB
FORUMET - Det gamle
Kawasaki Z1300 Forum for alle
Velkommen, Gjest
Vennligst Logg inn eller Registrer deg.
Glemt passord?
_GEN_GOTOBOTTOM Legg inn svar Foretrukket: 0
TRĆD: Startproblemer
Startproblemer 28/05/2009 08:54  
PÄ min tur til Tyrigrava i gÄr fikk jeg ikke start pÄ sykkelen nÄr jeg skulle dra igjen. Jeg har en Z1300 82 modell. Til tross for utmerket hjelp fra ivrige MC eiere, sÄ greide vi ikke Ä fÄ liv i sykkelen. Vi prÞvde med startkabler sÄ strÞm skulle ikke vÊre problemet.

Vi sjekket om det var gnist pÄ pluggene og det kunne vi ikke se. Den startet nesten en gang,men ellers virket det ikke som om det var strÞm til pluggene(det var ingen tenning). Siden det virket en gang og det eneste vi gjorde var Ä skru av og pÄ tenningen er det slik at dÄrlig kontakt ved tenningsnÞkkel en kan gi strÞm til alt utstyr, men ikke til tenning?

Er det andre plasser hvor noen har erfart at det kan oppstÄ dÄrlig kontakt slik at det ikke kommer knist(hvis det er problemet)?

Jeg har akkurat lakkert tanken sÄ den hadde jeg akkurat satt pÄ igjen, sÄ jeg kan selvsagt ha vÊrt borti noe.

Jeg hadde hÄpet Ä vÊre med pÄ stevne i helga sÄ noen kjappe tips er etterlengtet.

Lars
  Du mć registrere deg og logge inn for ć kunne skrive i forumet.
Helge ()
Brukere pćlogget nć
Sv:Startproblemer 28/05/2009 09:41  
TenningslÄsen hvor nÞkkelen vris rundt i oppleves sjelden som et elektrisk problem - heller at nÞkkel ikke kan vris rundt pga. slittasje. Jeg ville ha satt fokus pÄ Ä sjekke med kontrollampe (fÄs kjÞpt for under kr100 de fleste steder med bilrekvisita) fra stedet der det skulle ha vÊrt strÞm. F.eks. fra Coiler til batteri til tenningsmodul m.m. Siden motoren gÄr rundt fungerer jo startknappen. Brukte coiler kan du fÄ prÞve av meg, de kan jeg ta med til treffet. FÄr du ikke start er det nok av folk som vil prÞve seg pÄ Ä fÄ start med lang erfaring med Z1300. SÄ ta med sykkelen pÄ henger til treffet, hvis du ikke fÄr start. Dette er jo en gammel sykkel nÄ, sÄ startproblemer fikses alltid, men lÞsningene finner man sjelden uten Ä sjekke om det er strÞm i ledningene i ditt tilfelle. Dette hÞres kanskje litt sprÞtt ut, men startproblemer er morsomt Ä finne ut av.....
Helge Z1300 1979A1 - Den 5. Z1300 i Norge
Sv:Startproblemer 28/05/2009 22:31  
Siste nytt om startproblemene : PrÞve Ä starte sykkelen i dag og den startet med en gang, men begynte etter kort tid Ä gÄ urent og miste sylindere for sÄ Ä stoppe. Etter dette var den helt dÞd. Brukte ogsÄ hjelpestrÞm.

Sjekket om det var gnist pÄ pluggene og det er det ikke nÄr starteren gÄr, men det kommer en liten gnist nÄr man slutter Ä veive,
Har sjekket (mÄlt) alle koplinger og coiler og alle er uten feil, sÄ det eneste som er igjen er tenningsboksen. Kan den sjekkes pÄ et verksted eller er eneste mulighet Ä finne en man vet virker Ä prÞve denne? Tips mottas med takk.

Lars
Sv:Startproblemer 29/05/2009 20:33  
Heisann.
Ser at du har problemer med knallerten, fÞr du fortsetter bÞr du mÄle spenningen pÄ coilene nÄr du kjÞrer startmotoren. Kawa'n har endel svake punkt i tenningssysteme t og du kan fÄ betydelige spenningsfall. Sykkelen min hadde 7.2 volt pÄ coilene nÄr startmotoren sveiv. PrÞv Ä ta en 2,5 kvadrat ledning lengde ca 1 meter, sett denne fra pluss pÄ batteriet og til fordelingsmotst anden fÞr coilen. Starter sykkelen nÄ sÄ kan du gjÞre som det stÄr pÄ "Teknisk" i forumet: monter et 87 rÚle med tenningsstrÞmm en som styrestrÞm. Starter derimot ikke sykkelen, bÞr du sjekke om den fÄr puls fra pick-up'en. Dette er vel noe som bÞr gjÞres av fagfolk. Hold oss oppdatert, sÄ skal den hjelpen jeg kan gi bringes deg.

mvh Vabis
Sv:Startproblemer 30/05/2009 13:35  
Hei skjedde med vraket mitt og jeg sjekket dÞdmannsknappe n pÄ styret og der var dÄrlig kontakt samt strÞmkabelen fra bryteren pÄ styret og inn under tank den kontakten var litt slapp i fisken sÄ jeg strammet den og og vips sÄ var alt i orden

Roar
Sv:Startproblemer 05/06/2009 15:32  
Jeg tar med sykkelen pÄ treffet, sÄ finner vi sikkert ut av hva det er.

Og det gjorde vi
Det var magnetventilen til bensintilfĂžrse len.
Den kan man hÞre slÄ inn, men den Äpnet ikke nok tydelighvis. Koblet forbi den og alt virket.
Takk for hjelp !!
Helge ()
Brukere pćlogget nć
Sv:Startproblemer 08/06/2009 11:56  
Det var hyggelig Ă„ treffe deg i Fredrikstad! Vi fant ut av saken og det skulle bare mangle med flere kyndige Z1300-folk i tillegg til deg. Du hadde jo sjekket det meste allerede. Vi lĂŠrte noe av feilen tror jeg.

For andre enn oss som var der: solenoiden (en magnetventil som er plassert under forgasserne med funksjon Ä stenge for bensin mellom tank og forgasser nÄr motoren er av) hadde gÄtt fÞyken. Dette er et kjent problem ute i verden og som kan skape store frustrasjoner under kjÞring da man kanskje ikke alltid vet hva som feiler maskinen. Symptomene er gjerne hosting/ harking/stopp. Man tror ofte at det er elektriske feil....Vi fikk pÄ treffet hÞre om en norske eier som tilslutt hadde stÄtt solenoiden flat etter endel frustrasjon.

Man klarer seg godt uten en solenoid, men bÞr da huske pÄ Ä skru av tankkrana for sikkerhetsskyld for Ä unngÄ overflom til forgasserne under parkerte tilstander.
Helge Z1300 1979A1 - Den 5. Z1300 i Norge
500AMM ()
Ikke pćlogget
Sv:Startproblemer 11/06/2009 13:46  
Presidenten skrev:
....Vi fikk pÄ treffet hÞre om en norsk eier som tilslutt hadde slÄtt solenoiden flat etter endel frustrasjon.
quote]

Ha, ha - ja, det var meg det og det skjedde sommeren 1981 pÄ min '79 (LY8840). Etter masse stopping langs veiene klarte jeg til slutt Ä lokalisere at denne magnetventilen (solenoiden) ikke funka hele tiden. Tok den ut gjentatte ganger uten egentlig Ä kunne gjÞre noe som helst med den. Men til slutt ble temp'en mellom Þra sÄ hÞy at jeg lÞp ned i kjelleren og klemte den paddeflat i skrustikka - lÞp sÄ ned i fjÊra og kasta den f...n i vold ut pÄ sjÞen. SÄ utafor Malm i Beitstadfjorden (innerst i Trondheimsfjord en) ligger det en flat solenoid begravet pÄ ca.20 meters dyp.

LÞsningen var enkel. Jeg kjÞpte en vanlig vakuumstyrt bensinkran til Z750 e.l. Disse passer rett pÄ tanken til Z1300. Dreide til en liten nippel av en 6mm skrue som jeg satte ned i et av innsugsrÞrene, der det er uttak for innstilling av gasserne. Satte pÄ en tynn bensinslange derfra og opp til bensinkrana og sÄ var problemet lÞst. Noe Ä tenke pÄ for flere, fordi denne magnetventilen blir aldri bra av seg selv nÄr den fÞrst har begynt Ä feile. Men husk Ä bruke en bensinkran som ikke er for hÞy(eller lang), for da stusser den nedi motoren.

PÄ DFI'ene er ikke dette noe problem siden de har en annen type bensinventil som styres av injeksjonssyste met. Men den er ogsÄ elektrisk styrt.

-arnt-
500AMM ()
Ikke pćlogget
Sv:Startproblemer 11/06/2009 14:24  
Roar Hognestad skrev:
Hei skjedde med vraket mitt og jeg sjekket dÞdmannsknappe n pÄ styret og der var dÄrlig kontakt samt strÞmkabelen fra bryteren pÄ styret og inn under tank den kontakten var litt slapp i fisken sÄ jeg strammet den og og vips sÄ var alt i orden

Roar
quote]

Ja, denne dÞdmannsknappe n har jeg ogsÄ mekka mye pÄ. Den er litt puslete laget og selvfÞlgelig ikke vanntett. Anbefaler at man splitter bryterpanelet pÄ vÄren og hÞsten, og dusjer inn litt av CRC 2-26 for elektrisk utstyr (grÞnn sprayboks). Den hindrer oksydering pÄ kontaktpunktene og er litt vannavvisende. Men blir problemet for gÊli er det bare Ä ta pÄ seg "urmakerhatten" og pelle sund bryteren og pusse kontaktpunktene . Og dette er smÄpirk sÄ da mÄ man bruke det beste verktÞyet vi alle har - "Ä ta seg god nok tid" - da blir det sÄ bra at det. (Jeg smeltet lÞs loddepunktene sÄ jeg fikk bryteren ut, lettere Ä gjÞre det da.)

-arnt-
_GEN_GOTOTOP Legg inn svar
Forumlűsning : FireBoard
© 2024 Kawasaki Z1300 Club Norway - Organisasjonsnr 986782109 - En alenestćende og spisset motorsykkelklubb!
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.