Introduksjon
Prototypen til Z1300 ble vist til verden på motorsykkelmessa i Køln september 1978. Motoren var en vannavkjølt 6 sylindret 1286cc DOHC med to ventiler pr. sylinder. Dette var slagskipet av alle touringsyklene som slo Hondas og Benellis 6 sylindrede sykler i motorstørrelse og vekt. Tørrvekten var hele 297 kg, men de 120 hestekreftene var mer enn nok til en hastighet over 230 km/t. Dette var den ultimate sportstourer - med vannavkjølt motor og kardang!
I november 1978 ble Z1300 (A1) presentert for pressen i Europa på Malta og for den amerikanske pressen i Death Valley i California. Pressen var lovpriste både styling og imponerende egenskaper. På denne tiden var dette den sanne motorsykkelen. I 1979 under Arai 500 Endurance Race i Bathurst (Australia) kunne mange australiere se sykkelen for første gang - og den vant. I dag har denne sykkelen fremdeles rekorden om raskeste tid Australia rundt (sykkelen ble kjørt av en politimann).
Z1300 ble produsert fra 1978 til og med 1989. I 1983 ble den introdusert med digitalt bensininnsprøytning (DFI) og kalt ZG1300. Innsprøytningen ga bedre forbrenning, noe som resulterte i mer krefter og moment. I mars 1983 ble også "Voyager" lansert - en fullt utrustet touringsykkel. Den ble utstyrt med toppkåpe, sidevesker, toppboks, 2-delt sete, digitalt speedometer, radio/kassettspiller og kjørecomputer. Voyager'en ble en suksess blant seriøse touringentusiaster til tross for dens høyere pris enn konkurrentene.
Etter 12 ås produksjon ble Kawasakis Z1300-kapittel avsluttet etter at 20.000 Z1300 og 4.500 Voyager hadde blitt produsert. Idag er denne sykkelen svært populær blant mange MC-entusiaster, spesielt de født før 1970 som mange opplevde ny den gang. I Norge var det i mars 2006 identifisert 239 stykker av disse.
Den første som kjøpte Z1300 i Norge var Terje Rasch-Olsen. Bilde av ham og hans sykkel sees under vårt galleri.
Litt om lakkfarver
KZ1300 produsert i USA på fabrikken i Lincoln Nebraska ble bare levert i Starlight blue. Blå/grønn fargen finnes i flere nyanser da Kawasaki har benyttet seg av flere underleverandører på lakkering. Syklene kan altså ha nyanser i fargene pga tanksett-levering fra flere ulike lakkeringsverksteder. Lakkfarvene som er oppgitt i tabellene nedenfor er derfor ikke 100% sikre.
Antall produserte
Type:
|
KZT30A
|
KZT30B
|
KGT30A
|
ZNT30A
|
Antall enheter:
|
15.882
|
1.817
|
2.452
|
1.356?
|
|