-----------KLUBBEFFEKTER-----------




Tskjorter og hansker!

powered_by.png, 1 kB
STARTSIDEN arrow Z1300-modeller
Historikk PDF Utskrift

Introduksjon

Prototypen til Z1300 ble vist til verden på motorsykkelmessa i Køln september 1978. Motoren var en vannavkjølt 6 sylindret 1286cc DOHC med to ventiler pr. sylinder. Dette var slagskipet av alle touringsyklene som slo Hondas og Benellis 6 sylindrede sykler i motorstørrelse og vekt. Tørrvekten var hele 297 kg, men de 120 hestekreftene var mer enn nok til en hastighet over 230 km/t. Dette var den ultimate sportstourer - med vannavkjølt motor og kardang!

I november 1978 ble Z1300 (A1) presentert for pressen i Europa på Malta og for den amerikanske pressen i Death Valley i California. Pressen var lovpriste både styling og imponerende egenskaper. På denne tiden var dette den sanne motorsykkelen. I 1979 under Arai 500 Endurance Race i Bathurst (Australia) kunne mange australiere se sykkelen for første gang - og den vant. I dag har denne sykkelen fremdeles rekorden om raskeste tid Australia rundt (sykkelen ble kjørt av en politimann).

Z1300 ble produsert fra 1978 til og med 1989. I 1983 ble den introdusert med digitalt bensininnsprøytning (DFI) og kalt ZG1300. Innsprøytningen ga bedre forbrenning, noe som resulterte i mer krefter og moment. I mars 1983 ble også "Voyager" lansert - en fullt utrustet touringsykkel. Den ble utstyrt med toppkåpe, sidevesker, toppboks, 2-delt sete, digitalt speedometer, radio/kassettspiller og kjørecomputer. Voyager'en ble en suksess blant seriøse touringentusiaster til tross for dens høyere pris enn konkurrentene.

Etter 12 ås produksjon ble Kawasakis Z1300-kapittel avsluttet etter at 20.000 Z1300 og 4.500 Voyager hadde blitt produsert. Idag er denne sykkelen svært populær blant mange MC-entusiaster, spesielt de født før 1970 som mange opplevde ny den gang. I Norge var det i mars 2006 identifisert 239 stykker av disse.

Den første som kjøpte Z1300 i Norge var Terje Rasch-Olsen. Bilde av ham og hans sykkel sees under vårt galleri.

Litt om lakkfarver

KZ1300 produsert i USA på fabrikken i Lincoln Nebraska ble bare levert i Starlight blue. Blå/grønn fargen finnes i flere nyanser da Kawasaki har benyttet seg av flere underleverandører på lakkering. Syklene kan altså ha nyanser i fargene pga tanksett-levering fra flere ulike lakkeringsverksteder. Lakkfarvene som er oppgitt i tabellene nedenfor er derfor ikke 100% sikre.

Antall produserte

Type:

KZT30A

KZT30B

KGT30A

ZNT30A

Antall enheter:

15.882

1.817

2.452

1.356?

 
Neste >
© 2017 Kawasaki Z1300 Club Norway - Organisasjonsnr 986782109 - En alenestående og spisset motorsykkelklubb!
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.