STARTSIDEN Z1300-modeller
|
|
|
|
Grove forskjeller mellom modellene
Z1300
|
Z1300
|
KZ1300 (USA utgaver)
|
Z1300 DFI
|
ZN1300 Voyager
|
(KZT30A)
|
(KZT30A)
|
(KZT30B)
|
(KGT30A)
|
(ZNT30A)
|
A1-A5
1979 - 1983
Forgasser
27 liters tank
120 hk
|
A1-A5
1979 - 1983
Forgasser
A1 og A2: 21 liters tank, A3-A5 19 liters tank
120 hk
|
B2
1980
Forgasser
27 liters tank
120 hk
Toppkåpe
Sidevesker
Toppboks
"Utvidet" sadel
|
A1-A5
1984 - 1989
Digital bensininnsprøytning
27 liters tank
130 hk
|
A1-A6
1983 - 1988
Digital bensininnsprøytning
27 liters tank
130 hk
Oljekjøler
Toppkåpe
Sidevesker
Toppboks
"Utvidet" sadel
Mye annet utstyr
|
Modeller
1300 Prototype
Den 1286cc motoren gikk jevnt og var et mesterstykke i design og enkel å håndtere. Z1300 ble kongen på veien.
|
1979 Z1300 A1 Rammenummer fra KZT30A-000101, Motornr fra KZT30AE000101, For Tyskland: KZT30AG000001
Denne modellen ble bare tilgjengelig i en farve; "Luminous Starlight Blue" med gullstripe. Z1300 gikk bedre enn den skulle og overrasket mange etter introduksjonen i 1978. Bremsene var dessverre svake og sykkelen hadde liten bakkeklaring, men Z1300 var likevel i en klasse for seg selv. Dette var den største og tyngste sykkelen som ble serieprodusert på denne tiden med sine 1300 ccm, 120 HK og 330 kilos vekt! I tillegg, motoren var vannavkjølt!
|
1980 Z1300 A2 Rammenummer fra KZT30A-006201, Motornr fra KZT30AE005801, For Tyskland: KZT30AG000801
A2 var tilgjengelig i "Luminous Ruby Red" og "Luminous Starlight Blue". A2 var en forbedret utgave av A1 med større oljesump for å hindre veivakselproblemene som kunne oppstå på A1 modellen.
|
1980 KZ1300 B2 Touring Rammenummer fra KZT30B-000001
Denne modellen var hovedsakelig en USA-modell. Dette var en Z1300A-type med toppkåpe, toppboks og sidevesker. Modellen ble kun levert i en farve: "Royal Dark Red". Den tyngste sykkelen ble nå enda tyngre.
|
1981 Z1300 A3 Rammenummer fra JKAKZAA1 BA011501, Motornr fra KZT30AE012401, For Tyskland: KZT30AG000881
A3 modellen ble levert i 3 farver: "Ebony", "Luminous Holly Green" og "Luminous Ruby Red". Et krommet håndtak bak setet, krommet motordeksler og krommet luftfilter-deksler var noen av endringene fra den forrige modellen. Den elektroniske tenningen ble også modifisert og gasstøtdempere ble introdusert. A3 modellen ble nå også bygd på Lincoln-fakrikken i USA.
|
1982 Z1300 A4 Rammenummer fra JKAKZAA1*CA014101 eller KZT30A-014101, Motornr fra KZT30AE014801
1982 modellen A4 ble noe forandret fra den forrige modellen. Den ble levert i 2 farver: "Passion Red" og Ebony". CDI coilene ble flyttet og tutedekselet ble forandret.
|
1983 Z1300 A5 Rammenummer fra KZT30A-015901, Motornr fra KZT30AE016401
A5 fikk enda en forandring siden forrige modell. Sidemerkene "Z1300" ble forandret. Modellen ble levert i de samme farvene som forrige modell.
|
1984 ZG1300 A1 Rammenummer fra ZGT30A-000001
1984 modellen fikk en stor forandring, nemlig digital bensininnsprøytning. Nå hadde sykkelen fått 130 HK. Farvene var fremdeles de samme som forrige modell. De ytre motordekslene ble noe forandret og "Z1300"-merket på sidedekslene ble modifisert.
|
1986 ZG1300 A2 Rammenummer fra ZGT30A-002801
I 1985 ble det ikke levert en ny modell, men i 1986 kom det en ny. Likevel, dette var stort sett den samme modellen som den forrige.
|
1987 ZG1300 A3 Rammenummer fra ZGT30A-002801 ?
ZG A3 var stort sett identisk med forrige modell.
|
1988 ZG1300 A4 Rammenummer fra ZGT30A-003501
ZG A4 ble levert i en farve: "Ebony". Salget av Z1300 var nå betydelig redusert.
|
1989 ZG1300 A5
Salget av Z1300 var nå på et minimum og i flere land ble denne modellen solgt frem til 1993.
|
1983 ZN1300 A1 Rammenummer fra JKAZNAA1 DA000001
ZN var en ny modell kalt Voyager som ble karakterisert som "bilen uten dører". Dette var en klar touring-sykkel hovedsakelig lagd for det amerikanske markedet. Farve: "Two Tone Ebony". Den ble levert med alt tenkelig utstyr på denne tiden!
|
1984 ZN1300 A2 Rammenummer fra JKAZNAA1 EB500001 (USA) eller EA000401 (Japan)
Denne modellen var identisk med den forrige.
|
1985 ZN1300 A3 Rammenummer fra JKAZNAAI FB501501 (USA) eller FA001301 (Japan)
Denne modellen var identisk med den forrige.
|
1986 ZN1300 A4 Rammenummer fra JKAZNAAI GA001501
Denne modellen var identisk med den forrige bortsett fra at sykkelen ble levert i farvene "Vintage" og "Metallic Greystone".
|
1987 ZN1300 A5 Rammenummer fra JKAZNAA1 HB503301
Denne modellen var identisk med den forrige.
|
1988 ZN1300 A6 Rammenummer fra JKAZNAA1 JB503701
Denne modellen var identisk med den forrige og var den siste Z1300 modellen som ble produsert.
Kawasaki fortsatte senere å produsere en sykkel med navn Voyager som hadde 1200 ccm, var lettere og bedre utstyrt enn ZN1300 men hadde "bare" 4 sylindre.
|
|
|