-----------KLUBBEFFEKTER-----------




Tskjorter og hansker!

powered_by.png, 1 kB
STARTSIDEN arrow Prosjekter arrow Prosjekt - Arnt
Prosjektstatus - Arnt PDF Utskrift
Skrevet av 500AMM   

1985 Kawasaki Z1300 DFI

20.09.2008

Min første Kawasaki Z1300 var en brukt '79 modell (LY8840) som ble handla hos Speed Motorcenter i Sandefjord den 15. Mai 1980. Det var en fantastisk opplevelse og det ble kjørt hele 21000 km den første sommeren - pluss 4000 km på den forrige sykkelen. Det ble mange timer på salen og etter 6 sesonger hadde den rullet 65000 km. Gjennom disse åra fikk jeg noen idéer om å modifisere og sette mitt personlige preg på den, men slik gikk det ikke. I 1986 ble 1300'n solgt og året etter avrunda jeg 14 intense år med motorsykkel.

Men så etter 21 år blusset lysten på motorsykkel opp igjen og det var klart det måtte bli retro - denne gang en '85 modell med Digital Fuel Injection (DFI). Sykkelen ser bra ut på avstand, men tidens tann har gjort sitt så den har en del småskavanker på finishen. Men den er heldigvis ikke skrudd ihjæl, den er komplett og i veldig god teknisk stand og er dermed et bra objekt for modifisering.

Etter kjøpet sommeren 2008 kom jeg over en cool 1300 på internett med ekstrem bakhjulsbredding. Det var en kar i Port Elizabeth i Sør-Afrika som hadde gjort dette. Jeg fikk omsider kontakt og det viste seg at han hadde gjort mange breddinger på Z1300. Jeg forespurte på et komplett KIT, men måtte i såfall sende mine egne deler for oppgradering. Det ville medført store fraktkostnader, så skulle det bli noe av dette måtte det gjøres egenhendig. Etter over 100 eposter! ble løsningen at Mark i Port Elizabeth leverer de vitale delene og bidrar med nyttige råd underveis. Prosjektstarten var dermed et faktum og det var bare å finne fram verktøy og sette i gang!

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Jeg har valgt et 280/35-18 bakdekk som er maks uten bredding av ramma i forkant - eventuelt å kjøre med lenger svingarm, men da må også kardangakselen forlenges. Denne dekkdimensjonen finnes kun i 18" så hjuldimensjonen går opp fra 17" til 18". Et 280/35-18 dekk har 1,9% mindre rulleomkrets enn originalt, så det burde ikke bli så merkbart. Støtdemperne erstattes med monoshock, så det blir omfattende mods av svingarmen. Bildet viser 280-dekket sammen med det originale. Detta blir gromt og vil gi det riktige stuket på en så massiv sykkel som Z1300.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Z1300 er en klassiker og man bør etter mitt syn ikke ødelegge et godt eksemplar med kapping & sveising osv... Det er derfor et mål at all modifisering gjøres på tilleggsdeler så langt råd er. Dette høyner kostnaden på prosjektet, men det ivaretar også muligheten for å sette sykkelen tilbake til originalstand. Det er tidkrevende å finne ut hva som trengs og delesankingen foregår world wide, men de største & tyngste delene er innhenta i Norge. Bildet viser de første delene som ble innkjøpt. Fikk tak i ei ramme uten papirer som skal brukes som forsøkskanin for modifisering av svingarmen. Har også vært noen turer til MC Partner som har både nytt og brukt og fant en monoshock fra en '95 ZX9R. Denne har passe lengde og burde klare den høye vekta på Z1300.

Det ble mye grubling på bakhjulsbreddingen, men etter litt leiting og måling anskaffa jeg to nye 18" bilfelger. Planen er å skjære innerringene av bilfelgene, maskinerer bakfelgen, tilpasse delene og sveise.

Med et såpass bredt bakhjul endres rullelinja mellom hjulene så mye at det kan oppstå ustabilitet. Framhjulet må dermed breddes i tillegg. For å opprettholde stilen på hjulene skjærer jeg felgbanen av en bakfelg og bytter ut felgbanen på framfelgen. Framhjulet går ned fra 18" til 17" og med et passende lavprofildekk burde ikke rulleomkretsen bli så langt unna originalt. Tipper det blir 140/70-17 som går hårfint mellom gaffelbeina.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Kardangakselen må vinkles ca.70 mm ut til siden for å gå klar av bakhjulet. Her har den fått det ekstra leddet "special made in South-Africa" for å ta denne endringen. Dette er ikke rakettforskning, problemet var å finne noen som kunne stikke riktig splines i leddet så det passer på 1300'n. Kjøpte 2 ledd for å ha et i reserve.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Breddeprosjektet går treigt om dagen, men jeg har omsider fått noen til å ta maskineringen av bakfelgen. Felgene ble først oppmålt i en målemaskin og vi fant ut at bilfelgene passet perfekt med hellingsvinkelen på innerringene og ville treffe 1300-felgen på tiltenkt sted. Her er arbeidstegningen - som var mer "ønsketenkningen" i starten.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Felgdelene er nå maskinert og bakhjulet er klart for sveising. Maskinerte en 7-8 mm entringskant på bakfelgen, både for god styring av felgringene, men også for å spre sveisene på innsiden og utsiden litt. Det ble sugepasning mot felgringene så det blir minimalt med kast.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Dette ser jo riktig flott ut! Det burde gå greit å sveise uten å få kast i felgen. Må sandblåse først.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

For et 280 dekk anbefales 9,5" - 10,5" felgbredde, så jeg la meg midt i på 10". Dekket måler 270 mm mellom felgflankene i fri tilstand, så 10" burde gi riktig bue på dekkbanen.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Luftfilterboksen må fjernes for å gi plass til monoshock'en, og erstattes med separate filterenheter. Mark i Sør-Afrika som laget leddet til kardangen, har også utviklet rotasjonsstøpte innsugstrakter i plast til Z1300. Kjøpte 2 sett - må jo alltid ha reservedeler. Disse traktene kan lakkeres eller forkrommes om man vil.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Det blir full oppgradering av bremsene. Dette er mye for stilens skyld, men det blir jo også bedre bremser! Nye bremseskiver fra MCG, "Wave Design" foran og bak, går opp til 320mm foran. Fine deler og Helmut skaffet til og med materialsertifikater på dette slik jeg ba om.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her er 6-stempla NISSIN kaliperne fra MV Agusta F4 Brutale. Bak blir det 4-stempla NISSIN. Detta blir cool'e bremser på bike'n!

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Har også kjøpt et sett Accel coiler og en Tarozzi gaffelstabilisator og diverse anna godsaker. Blir mye mods på blinklysene, skjult bremsepumpe til frambremsen samt skjult gassvaier inni styret.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Så er bakfelgen endelig inne til sveising. Gå'kke fort detta, men det gjør det vel etterpå når sykkelen er ferdig, he he...

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Og her sveises det. Å sveise gammal støpt aluminium er risikabelt og kan gi sprekker. Jeg valgte derfor en sveisetråd med større andel Silisium og ikke noe Magnesium, det gir et mykere sveiseavsett som ikke er så sprekkømfintlig.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Siden vi ikke visste hvordan sveisbarheten var hverken på motorsykkelfelgen eller bilfelgene, valgte vi vanlig TIG fremfor MAG for å ha bedre kontroll på innbrenning og unngå bindefeil. Det var litt grums i smeltebadet, men sveisene ble reine.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Bakfelgen til oppmåling. Fikk tilgang på dreibenk på jobben for å klokke den inn. Det ble max. 0,3 mm kast, det må man si er bra på en sveist del. Burde gå greit å balansere inn med dekket på plass.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her er den ferdige bakfelgen sammen med de to felgene som skal bli til én framfelg. Og for de innvidde i Z1300-kretser, så er felgen helt til venstre det originale framhjulet fra "Elgsykkelen". Det hadde en liten skade på felgringen, så det ble valgt for dette formålet.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her er felgsentrene i fram- og bakfelg skjært ut. Elgsykkelhjulet til høyre skal da få den bredere felgbanen fra bakfelgen. Litt spesielt at det blir et minne fra Elgsykkelen i dette prosjektet, det var jo en tragisk hendelse i seg selv.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Tja - dette passer jo ikke så godt sammen, får spikke litt på det så blir det vel en løsning. Fresingen starter i morgen den 2.mai 2011 - Hurra!!

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Da er felgdelene til framhjulet ferdig maskinert, klar til innsliping og tilpasning. Jeg fikk maskinert en referansediameter på både eikene og eikeinnfestingen på felgringen.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Delene er maskinert mål på mål slik at pasningen skulle bli så tight som mulig. Her er det sugepasning ved romtemperatur!

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her skal det skjæres ut små lommer som eikene skal felles ned i og matche felgringen 100% før sveising. Litt oppmerking før grovkapping og utboring.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Da er det grovkappet og utboret. Aluminium er et mykt materiale så det går greit å brekke ut bitene med litt rå makt.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Dette gikk greit - biten er ute med god margin til referanseflata.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Alle 7 bitene ute og det er klart for sliping og tilpasning. Det blir nok noen timer håndarbeide, men man får bruke et av de beste verktøy som finnes; "Å ta seg god nok tid".

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Sist oppdatert ( fredag 08. mars 2019 )
 
< Forrige   Neste >
© 2019 Kawasaki Z1300 Club Norway - Organisasjonsnr 986782109 - En alenestående og spisset motorsykkelklubb!
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.