Breddeprosjektet går treigt om dagen, men jeg har omsider fått noen til å ta maskineringen av bakfelgen. Felgene ble først oppmålt i en målemaskin og vi fant ut at bilfelgene passet perfekt med hellingsvinkelen på innerringene og ville treffe 1300-felgen på tiltenkt sted. Her er arbeidstegningen - som var mer "ønsketenkningen" i starten.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Felgdelene er nå maskinert og bakhjulet er klart for sveising. Maskinerte en 7-8 mm entringskant på bakfelgen, både for god styring av felgringene, men også for å spre sveisene på innsiden og utsiden litt. Det ble sugepasning mot felgringene så det blir minimalt med kast.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Dette ser jo riktig flott ut! Det burde gå greit å sveise uten å få kast i felgen. Må sandblåse først.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

For et 280 dekk anbefales 9,5" - 10,5" felgbredde, så jeg la meg midt i på 10". Dekket måler 270 mm mellom felgflankene i fri tilstand, så 10" burde gi riktig bue på dekkbanen.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Luftfilterboksen må fjernes for å gi plass til monoshock'en, og erstattes med separate filterenheter. Mark i Sør-Afrika som laget leddet til kardangen, har også utviklet rotasjonsstøpte innsugstrakter i plast til Z1300. Kjøpte 2 sett - må jo alltid ha reservedeler. Disse traktene kan lakkeres eller forkrommes om man vil.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Det blir full oppgradering av bremsene. Dette er mye for stilens skyld, men det blir jo også bedre bremser! Nye bremseskiver fra MCG, "Wave Design" foran og bak, går opp til 320mm foran. Fine deler og Helmut skaffet til og med materialsertifikater på dette slik jeg ba om.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her er 6-stempla NISSIN kaliperne fra MV Agusta F4 Brutale. Bak blir det 4-stempla NISSIN. Detta blir cool'e bremser på bike'n!
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Har også kjøpt et sett Accel coiler og en Tarozzi gaffelstabilisator og diverse anna godsaker. Blir mye mods på blinklysene, skjult bremsepumpe til frambremsen samt skjult gassvaier inni styret.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Så er bakfelgen endelig inne til sveising. Gå'kke fort detta, men det gjør det vel etterpå når sykkelen er ferdig, he he...
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Og her sveises det. Å sveise gammal støpt aluminium er risikabelt og kan gi sprekker. Jeg valgte derfor en sveisetråd med større andel Silisium og ikke noe Magnesium, det gir et mykere sveiseavsett som ikke er så sprekkømfintlig.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Siden vi ikke visste hvordan sveisbarheten var hverken på motorsykkelfelgen eller bilfelgene, valgte vi vanlig TIG fremfor MAG for å ha bedre kontroll på innbrenning og unngå bindefeil. Det var litt grums i smeltebadet, men sveisene ble reine.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Bakfelgen til oppmåling. Fikk tilgang på dreibenk på jobben for å klokke den inn. Det ble max. 0,3 mm kast, det må man si er bra på en sveist del. Burde gå greit å balansere inn med dekket på plass.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her er den ferdige bakfelgen sammen med de to felgene som skal bli til én framfelg. Og for de innvidde i Z1300-kretser, så er felgen helt til venstre det originale framhjulet fra "Elgsykkelen". Det hadde en liten skade på felgringen, så det ble valgt for dette formålet.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her er felgsentrene i fram- og bakfelg skjært ut. Elgsykkelhjulet til høyre skal da få den bredere felgbanen fra bakfelgen. Litt spesielt at det blir et minne fra Elgsykkelen i dette prosjektet, det var jo en tragisk hendelse i seg selv.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Tja - dette passer jo ikke så godt sammen, får spikke litt på det så blir det vel en løsning. Fresingen starter i morgen den 2.mai 2011 - Hurra!!
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Da er felgdelene til framhjulet ferdig maskinert, klar til innsliping og tilpasning. Jeg fikk maskinert en referansediameter på både eikene og eikeinnfestingen på felgringen.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Delene er maskinert mål på mål slik at pasningen skulle bli så tight som mulig. Her er det sugepasning ved romtemperatur!
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her skal det skjæres ut små lommer som eikene skal felles ned i og matche felgringen 100% før sveising. Litt oppmerking før grovkapping og utboring.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Da er det grovkappet og utboret. Aluminium er et mykt materiale så det går greit å brekke ut bitene med litt rå makt.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Dette gikk greit - biten er ute med god margin til referanseflata.
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Alle 7 bitene ute og det er klart for sliping og tilpasning. Det blir nok noen timer håndarbeide, men man får bruke et av de beste verktøy som finnes; "Å ta seg god nok tid".
zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz