-----------KLUBBEFFEKTER-----------




Tskjorter og hansker!

powered_by.png, 1 kB
STARTSIDEN arrow Prosjekter arrow Ombygning arrow Prosjektstatus - Arnt
Prosjektstatus - Arnt PDF Utskrift
Skrevet av 500AMM   

1985 Kawasaki Z1300 DFI

20.09.2008 Min første Kawasaki Z1300 var en '79-modell (LY8840) som jeg kjørte på nesten 60.000km ila. 6 sesonger fra 1980 til 1986. Første sommeren ble det kjørt hele 21.000km! Utover åra hadde jeg veldig lyst til å bygge den om slik jeg selv ønsket, men slik gikk det ikke så den ble solgt. Året etter avrundet jeg 14 intense år med motorsykkel og konverterte til sportsbil. 21 år seinere blusset lysten opp igjen og det var klart det måtte bli retro og det ble en nyere versjon av Kawa 1300, med Digital Fuel Injection (DFI).

Sykkelen har litt småskavanker på finishen, men er heldigvis ikke skrudd ihjæl. Den er komplett og i veldig god teknisk stand og er dermed et ypperlig objekt for modifisering. Etter sykkelkjøpet sommeren 2008 fikk jeg etterhvert kontakt med en kar nedi Sør-Afrika som har gjort flere bakhjulsbreddinger på Z1300. Å kjøpe et komplett KIT gikk ikke pga. skyhøye fraktkostnader, så dette måtte gjøres egenhendig. Etter over 100 E-meiler! ble løsningen at Mark i Sør-Afrika leverer noen vitale deler og bidrar med nyttige råd. Prosjektstarten var dermed et faktum og det var bare å finne fram verktøyet og sette i gang!

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Valg av bredde på bakdekket ble 280/35-18. Dette er max. bredde uten å måtte bredde ramma i forkant, eventuelt å kjøre med lenger svingarm, men da må også kardangen forlenges. Støtdemperne må erstattes med monoshock, så det blir omfattende ombygging av svingarmen. Bildet viser 280-dekket sammen med det originale 140-dekket. Detta burde bli gromt og vil gi et tøft og helhetlig preg på en Kawa Z1300.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her er noen deler som er innkjøpt. Fikk tak i ei ekstra ramme uten papirer som skal brukes som oppspenningsjigg og forsøkskanin for modifisering av svingarmen. Jeg dro til MC Partner på Skedsmokorset som har både nye og mye brukte deler til Kawasaki, og fant en monoshock fra en '95 ZX9R. Denne har passe lengde og burde klare den høye vekta på Z1300.

Kjøpte inn to nye 18" bilfelger som skal brukes til breddingen av bakhjulet. Må øke fra 17" til 18" fordi denne dekkbredden finnes bare i 18". Jeg skjærer innerringene av bilfelgene og maskinerer bakfelgen og tilpasser delene og sveiser.

I tillegg skjærer jeg felgbanen av en anna original bakfelg og sveiser den på framfelgen. Litt spenstig å gjøre dette, men framhjulet må også breddes for å få ei bedre rullelinje mellom hjulene. Framhjulet går ned fra 18" til 17", jeg får da på et lavprofildekk med omtrent samme rulleomkrets som et originalt framhjul. Tipper det blir 130/70-17.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Kardangen må vinkles ca.70mm ut til siden for å gå klar av bakhjulet. Her har den fått det ekstra leddet "special made in South-Africa" for å kunne ta denne endringen. Kjøpte to ledd for å ha et i reserve også.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Breddeprosjektet går veldig treigt, men jeg har omsider fått noen til å ta maskineringen av bakfelgen. Felgene ble målt opp i en målemaskin og vi fant ut at bilfelgene passet perfekt med hellingsvinkelen på innerringene og ville treffe 1300-felgen på tiltenkt sted. Her er arbeidstegningen - som var mer "ønsketenkningen" i starten.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Felgdelene er nå maskinert og bakhjulet er klart for sveising. Maskinerte en bred entringskant på bakfelgen, både for god styring av felgringene, men også for å spre sveisene på innsiden og utsiden litt. Det ble sugepasning mot felgringene så det blir minimalt med kast.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Ser jo riktig flott ut dette! Det burde gå greit å sveise uten å få kast i felgen. Må sandblåse litt først.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

For et 280 dekk anbefales 9.5" - 10.5" felgbredde, så jeg la meg midt i på 10". Dekket har 270mm bredde mellom felgflankene i død tilstand, så dette skulle gi en riktig bue på rullebanen.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Luftfilterboksen må fjernes for å gi plass til monoshock'en. Jeg må derfor bruke separate filterenheter på innsuget. Mark i Sør-Afrika som laget leddet til kardangen, har også utviklet rotasjonsstøpte innsugstrakter i plast til Z1300. Kjøpte to sett - må jo alltid ha reservedeler. Disse traktene kan lakkeres eller forkrommes om man vil.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Det blir også full oppgradering av bremsene. Dette er mye for stilens skyld, men det blir jo også bedre bremser! Nye bremseskiver fra MCG, "Wave Design" foran og bak, går opp til 320mm foran. Fine deler og Helmut skaffet til og med materialsertifikater på dette slik jeg ba om.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her er 6-stempla NISSIN kaliperne fra MV Agusta F4 Brutale. Bak blir det 4-stempla NISSIN. Blir nok litt fintenking for å lage festebraketter og må satse på vannskjærte deler, blir best finish på det. Detta blir cool'e bremser på bike'n!

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Har også kjøpt et sett Accel coiler og en Tarozzi gaffelstabilisator og diverse anna godsaker. Blir mye mods på blinklysene, skjult bremsepumpe til frambremsen samt skjult gassvaier inni styret!?...nå kan dere lure nå...

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Så er bakfelgen endelig inne til sveising. Gå'kke fort detta, men det gjør det vel etterpå når sykkelen er ferdig, Hæææ Hæææ Hæææ...

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Og her sveises det. Å sveise gammal støpt aluminium kan være litt risikabelt og kan lett gi sprekker. Jeg valgte derfor en sveisetråd med større andel Silisium og ikke noe Magnesium, dette gir et mykere sveiseavsett som ikke er så sprekkømfintlig.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Siden vi ikke visste hvordan sveisbarheten var hverken på motorsykkelfelgen eller felgringene, valgte vi vanlig TIG fremfor MAG for å ha bedre kontroll på innbrenning og unngå bindefeil. Det var litt grums i smeltebadet, men sveisene ble reine.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Bakfelgen til oppmåling. Fikk lånt en dreibenk på jobben så det gikk fint å klokke den inn. Det ble max. 0,3 mm kast, det må man si er bra på en sveist del. Burde gå greit å balansere inn dette med dekket på plass.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her er den ferdige bakfelgen sammen med de to felgene som skal bli til én framfelg. Og for de innvidde i Z1300-kretser, så er felgen helt til venstre det originale framhjulet fra "Elgsykkelen". Det hadde en liten skade på felgringen, så det ble valgt for dette formålet.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her er felgsenteret i en annen original bakfelg og framfelgen skjært ut. Elgsykkelhjulet til høyre skal da få den bredere felgbanen fra bakfelgen. Litt spesielt at det blir et minne fra Elgsykkelen i dette prosjektet, det var jo en tragisk hendelse i seg selv.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Tja - dette passer ikke så godt sammen enda ihvertfall. Jeg får spikke litt på det så blir det vel en løsning. Fresingen starter i morgen den 2.mai 2011 - Hurra!!

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Da er felgdelene til framhjulet ferdig maskinert, klar til innsliping og tilpasning. Jeg fikk maskinert en referansediameter på både eikene og eikeinnfestingen på felgringen.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Delene ble maskinert mål på mål slik at pasningen skulle bli så tight som mulig. Her er det sugepasning ved romtemperatur!

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Her skal det skjæres ut små lommer som eikene skal felles ned i og matche felgringen 100% før sveising. Litt oppmerking før grovkapping og utboring.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Da er det grovkappet og utboret. Aluminium er ganske mjukt materiale så det går greit å brekke ut bitene med litt rå makt.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Dette gikk greit - biten er ute med god margin til referanseflata.

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Alle 7 bitene ute og det er klart for sliping og tilpasning. Blir nok noen timer arbe men det går jo, må bruke et av de beste verktøy som finnes "å ta seg god nok tid".

zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz zzzzz

Sist oppdatert ( torsdag 10. oktober 2013 )
 
< Forrige   Neste >
© 2017 Kawasaki Z1300 Club Norway - Organisasjonsnr 986782109 - En alenestående og spisset motorsykkelklubb!
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.