-----------KLUBBEFFEKTER-----------




Tskjorter og hansker!

powered_by.png, 1 kB
STARTSIDEN arrow Prosjekter arrow Prosjekt - Bjørn
PDF Utskrift
Skrevet av Helge   

Restaurering Z1300 DFI - De ferskeste bildene er nedenfor teksten.

Fikk tak i sykkelen høsten 2005, den bar da preg av å ha vært utsatt for ett korrosivt miljø over lengre tid. Det meste av metall var rustent og irret.

Trengte ett år for å bygge opp motivasjon for å starte på restaurasjonsjobben. Begynte høsten 2006 med å sjekke opp i sykkelens tekniske tilstand.

Motor startet på første forsøket og alt elektrisk virket å være i orden.Hovedtyngden av arbeid som lå foran meg da var av "kosmetisk" karakter.

Begynte med å ta bilder av utgangspunktet og underveis etter hvert som ting begynte å se bedre ut.

Deretter ble sykkelen plukket helt ned til siste skrue. Det var ett sant H....te å få sving arm løs fra rammen, da det viste seg at "akslene"som sving armen er festet til rammen med var korrodert fast i rammen og i lagrene i svingarm. Det ble mye banning, banking og svette før jeg fikk det fra hverandre.Trengte nye lagrer og akseltapper etter dette.

Rammen ble levert til glassblåsing og sinking, deretter ble den grunnet og lakkert svart med klarlakk på topp. Diverse festebraketter på rammen ble også glassblåst og lakkert på ny.

Bensintanken var angrepet av rust langs hele nedre kant både innvendig og utvendig.
Innvendig ble rusten fjernet så godt det lot seg gjøre. Så ble den behandlet med ett 3M produkt (EC 776) som legger seg som en hard "hinne" overalt. Det må tynnes ut for å komme til overalt. Dette stoffet tåler å bli utsatt for bensin uten at det løser seg opp. Utvendig ble tanken glassblåst, det samme måtte også gjøres med forskjermen.

Så ble tank, skjerm, sidedeksler og fastback levert til Hinna Lakkering i Stavanger for sparkling og lakkering. De gjorde en kjempebra jobb til en fornuftig pris. Det hele ble avsluttet med flere lag klarlakk.

Motor trengte til å bli lakkert og polert opp på ny. Startet med en grundig vask og avfetting etterfulgt av pussing av alle områder som skulle lakkeres. Ble så lakkert med varmebestandig sølvgrå lakk.

Det var en del småskader på motordekslene. Det ble en hel del pussing med slipepapir før høyglanspoleringen kunne ta til. Måtte kjøpe nye krombolter til toppdekselet p.g.a mye korrosjon.

Eksosanlegget viste seg å være uorginalt, men av rustfritt stål. Pussing og polering så var det som nytt igjen.

Radiator var så dårlig at jeg måtte skaffe en ny.

Sal måtte glassblåses og sveises før den kunne lakkeres og trekkes opp med nytt saltrekk.

Felgene var så korroderte at de ble byttet i noen andre som jeg hadde liggende. De ble polert på kantene og lakkert der hvor det trengtes. Boltene som holder bremseskivene ble byttet ut med unbrakobolter.

Gafflene har fått nye fjærer, olje og simmer ringer.

Ledningsnettet trengte bare en god vask og noen mindre reperasjoner.

En del av de delene som er krommet hadde trengt til å få ny krom, dette vil stå på listen til kommende vinters arbeid.

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med resultatet så langt. Mangler originale blinklys om noen skulle ha dette liggende som de kan selge til meg.

Her var utgangspunktet for vinteren 2006/2007:

Sist oppdatert ( onsdag 31. oktober 2007 )
 
< Forrige
© 2019 Kawasaki Z1300 Club Norway - Organisasjonsnr 986782109 - En alenestående og spisset motorsykkelklubb!
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.