-----------KLUBBEFFEKTER-----------




Tskjorter og hansker!

powered_by.png, 1 kB
Norges første Z1300-treff PDF Utskrift
Skrevet av Helge   

"Ferden mot DD3870" ble gjennomført 27-29 juni i Eidfjord, innerst i Hardangerfjorden. Med ertesuppe servert Der Ingen Trudde Nokon Kunne Få Ertesuppe, putret det i bygda omkring 1286-1600kubikkerne, noen med kanon!

Over 170 bilder vises i galleriet. Trykk her for å se programmet for treffet.

Over 230 motorsyklister med forskjellige MC'er var i Eidfjord og fikk beskue 21 stk Z1300 med tilsammen 126 grenrør + 1 Z1300-sylinderblokk i lufta om de ville!

Planleggingen - Kawasaki Z1300 Club Norway (KZCN) sitt første treff

Planleggingen av "Ferden mot DD3870" startet flere måneder før treffet. Siden den nåværende eieren av DD3870, som altså var den 1.registrerte Z1300 i Norge (29.06.79) var bosatt på Os like sør for Bergen, ble det valgt et treffsted i "omegn". Han skulle lokkes til treffet..... At stedet ble Eidfjord skyldes også et ønske om et treffsted tett inntil fjellene av hensyn til umiddelbar utsikt fra høyt nivå under kortesjen.

Programmet for treffet ble utviklet i et sagte tempo over flere måneder, på bakken og i fly, i innland og utland, hele tiden med tanke på usikkerheten med antall deltagere. Denne usikkerheten kommer fra inntrykket presidenten har fra sin kontakt med de over 100 medlemmene - det er nemlig stor forskjell mellom våre medlemmers formål med medlemskap i KZCN og mange andre MC-klubber som har mer kjøring og treff i fokus. Derfor ble det valgt en campingplass, som også en annen MC-klubb skal ha vært på (dette ga bekreftelse på at campingen var egnet for MC-treff), for å unngå leie av en plass som kunne drepe økonomien ved få deltagere.

Budsjett: omkring 10000kr som alt skulle dekkes av deltagerne på en eller annen måte.
Formål: å samle Z1300-eiere på et treff uten at klubbkassa skulle lide av arrangementet

Den praktiske forberedelsen til treffet ble gjort noen få dager før 27.juni, bestående av innkjøp og innhenting av partytelt m.m. Liste over medbrakte saker:

- 1000 brødskiver (for frokost), fått gratis fra en matstasjon under et sykkelritt
- Mengder med kaffe, fått gratis fra en matstasjon under et sykkelritt
- 500 pappkrus, fått gratis fra en matstasjon under et sykkelritt
- 20 liter saft, fått gratis fra en matstasjon under et sykkelritt
- 2 digre saftkanner, fått gratis fra en matstasjon under et sykkelritt
- 2 matcontainere, lånt fra en annen frivillig organisasjon
- 4 kilo syltetøy
- 1 kilo salami
- 250 majones
- 6 tuber kaviar
- 105 burgere og burgerbrød
- 49 pølser og lomper
- 3 brelett
- 4 salathoder
- 3 boks mais
- 15 meter bredt partytelt, lånt fra en annen frivillig organisasjon
- 1 tønnegrill og 3 store poser grillkull, innkjøpt til treffet
- 146 øl 0,33
- 1 kasse brus
- 1 Z1300-sylinderblokk og tommestokk, blokka stammet fra en Z1300 som ble kjørt gjennom en elg
- Musikkanlegg
- Skjøteledninger
- og en Z1300-ramme i prosjektfasen

Gjennomføringen

Ferden mot DD3870 startet på fredag for de aller fleste. Pga. MENGDEN av bevertningssaker måtte arrangøren kjøre bil til Eidfjord. Først ved Hardangerfjellet kunne den første Z1300 spottes på vei til treffet. På dette tidspunkt ble spenningen hos arrangøren utløst og hjelpemannen Jonas fikk gjennomgå inne i bilen (hjelpemannen var ikke en eier av Z1300 og faktisk ikke av en MC en gang). Etter fjellovergangen ble Sæbø Camping nådd og innlosjeringen startet. Det var en rekke sykler å se på veien, men få Z1300 ved 16-tiden på fredagen.

Så snart danskene og svenskene ankom måtte 49 pølser grilles. Noen ble lurt om innholdet i pølsene (enkelte trodde det var vanlige grillpølser, men det var jalopeno og ost i de aller fleste). Pølsene gjorde piffen første kveld!

Antallet Z1300 var fredag kveld 19 stk. På lørdag var det blitt 21 stk, hvorav 11 fra Norge, 1 fra Tyskland, 5 fra Sverige og 4 fra Danmark. Totalt var det 40 personer på treffet! Over 230 motorsyklister fikk likevel beskue Z1300 dersom de hadde stoppet ved Campingplassen. Det var nemlig stor trafikk på veien forbi treffplassen!

Etter frokost på lørdag ble kortesjen igangsatt. Turen var planlagt til Kjesåsen gård ("der ingen trudde at nokon kunne bu"), som senere måtte benevnes som stedet "der ingen trudde nokon kunne få ertesuppe". På vei til Kjeåsen gikk turen innom Eidfjord var balanseevnen til bygdas beboere ble svekket der de sto å glante mot de 21 Z1300 gjennom tettstedet. Aldri før hadde de kunne se så mange Z1300 på en gang - dette var verdens første Z1300-kortesje med 21 Z1300 gjennom Eidfjord. Det var tross alt over 27 liter sylindervolum i rekke og rad, faktisk noe mer enn dette da noen var borret opp, samt 126 Z1300 grenrør.

Etter omvisning Sima Kraftverk bar det oppover fjellsiden via en smal og bratt vei, samt en tunnel (visstnok den dyreste tunnelen i Norge som det offentlige (kraftverket var den gang endel av staten) har betalt for å komme frem til en bolig. En av Voyager-førerne filmet samtidig under kjøring oppover, noe som enkelte ganger så ut som en kamikase-pilot som hadde tenkt å bombe andre Z1300, lenger ned i dalen på densvingete veien, med sin over 380 kilos Voyager. Han hadde nok fjernkontroll på styret sitt også, som alt mulig annet.... Vel oppe ved parkeringsplassen begynte guiden å se etter Kjeåsen gård. Her vandra han omkring for å leite etter stedet der ingen trudde nokon kunne bu (Kjesåsen fjellgård hvor det skulle bu ei gammel dame som kanskje serverte kaffi). Etter hvert fant han et sted der han trudde dama budde, hu var ikkje heime tydelegvis. Guiden trudde hu var dråget til sykjeheim og at det var difor det ikkje var folk i hytto. Så infomerte honnom han heile Z1300-gjenga om dette og leide dei opp til denna hytto. På graset drog guiden 14 liter ertesuppe og 150 brødskiver fram for servering foran den private hytto og fortalte at "dette var stedet der dama budde". Hyttoegaren vilje sekert ikkje ha oss her for å spisa ertesuppa, det er jo skall på ertane, men egaren var ikkje der. Guida sagde: "gamle dama er no på sykjeheim pga. sin høge alder". Like efter var det en Z1300-frekkis som fikk kannon, bøgde seg over kanten og såg neover dalen. Vedkommende sa: "der er ein gard nifør uss". Mens ertesuppa ble fortæra, gikk det opp for guiden at han hadde jugd som guide, men DET var visst nok ikkje den fysste gången. Forsamlingen spiste faktisk ertesuppa ved en privat hytte som var lokalisert øver den berømte Kjeåsen fjellgård hvor dama var tilstade. Herfra kommer "Der ingen trudde nokon kunne få ertesuppe"......

Etter grillinga på ettermiddagen var det tid for VM I PÆLMING AV Z1300-SYLINDERBLOKK. Det var enkelte som ga litt motstand mot å kaste en del fra Z1300, men med motargumentet fra Rasch-Olsen om at vi får eksem dersom vi kaster en CBX-blokk eller annet, samt presidentens utsagn om at Z1300-blokka har såpass kjukt gods at dette tålte den, dro vi i gang VM. Med en jury på 3 medlemmer inkludert presidenten - alle valgt av presidenten - kom en etter en frem for å kaste. Juryen måtte stadig gå sammen for å diskutere regler og antall omganger mens det hele var i gang. Endel syntes dette var merkelig mistenkelig.

Det var 21 deltagere i VM, hvorav 5 damer. Resultater:

  • Verdensmester, damer: Gro Sørensen, Norge, lengde 9.5m
  • Verdesmenster, herrer: Pauli (etternavn ble ikke logget), Sverige 13.0m

Lørdag kveld inkluderte også kåring av PENESTE Z1300 PÅ TREFF. Hele 31 personer deltok i avstemningen. Det var 4 kåringer:

  1. Z/KZ - forgasserutgaver
  2. ZG - innsprutningsmodellen (DFI)
  3. ZN - touringmodellen Voyager
  4. Alle modeller

Resultater:

Z/KZ: som hadde denne tanken:

ZG:

ZN:

I KÅRINGEN AV PENESTE Z1300 AV ALLE MODELLER VANT DENNE:

DD3870 ankom Eidfjord på lørdag. DD3870 er den 1.registrerte Z1300 Norge. Rash-Olsen, som var den første eieren av denne sykkelen i 1979, ble observert løpende omkring sykkelen da den ankom treffet. Etterhvert kommuniserte han med Øvrebø, som er den nåværende eieren av DD3870, på en ugjenkjennelig måte. På spørsmål fra presidenten om han kjente igjen "sin" Z1300, var svaret NEI. DD3870 lever i sin beste velgående på Os sør for Bergen.

Det ble delt ut følgende diplomer:

  • Lengste reise til treff med MC
  • Lengste reise til treff med bil/MC
  • Peneste Z/KZ
  • Peneste ZG
  • Peneste ZN
  • Peneste ALLE Z1300

Alle disse, i tillegg til Rasch-Olsen, Øvrebø og medhjelper Jonas, fikk klubbens nye T-skjorte overlevert.

I løpet av den spede begynnelse av natt til søndag, ga medlem Jon Larsen (som faktisk skal eie den 2. Z1300 i Norge) en spire til Z1300-treffet i 2009. Jon kommer fra Fredrikstad og det var kanskje ikke annet enn å forvente at han foreslo et treffsted i hans eget område. Siden presidenten har kjørt endel MC mellom åkrene i Østfold og drukket øl på Hvaler, kunne det sies at spiren til Jon faktisk ble starten på planleggingen av det neste treffet. Det blir nok på Hvaler i 2009, som Jon sterkt anbefaler. Planleggingen foregår online under menyen "treff og turer - kommende", sagte men sikkert.

Treffet i Eidfjord karakteriseres av presidenten som et trial-treff. De lave utgiftene på kr5989 og inntektene på kr7885 beviser dette (disse tallene inkluderer ikke salg av t-skjorter på treffet).

I 2009 er det 30 år siden salget av Z1300 startet og 1979-modellene er dermed veteransykler også. Allerede nå kan man vel forvente et større arrangement enn i Eidfjord.

Takk til alle 40 deltagere og besøkende, de andre 190 motorsyklistene som kjørte forbi campingplassen og til medhjelper Jonas som måtte bære kaffekanner, øl, lage mat, kjøre ertesuppe til stedet der ingen trudde nokon kunne få ertesuppe m.m. Det var også vakkert å se så mange Z1300-entusiaster fra Sverige og Danmark, samt den levende legenden Wilfried og kona fra Tyskland.

Helge Dervo, President i Kawasaki Z1300 Club Norway

Sist oppdatert ( onsdag 12. januar 2011 )
 
< Forrige   Neste >
© 2017 Kawasaki Z1300 Club Norway - Organisasjonsnr 986782109 - En alenestående og spisset motorsykkelklubb!
Joomla! is Free Software released under the GNU/GPL License.